Nihongo o hanashimasu ka?

Konnichiwa! ;)

Idag var det en rätt lång skoldag ändå.. började med japanska kursen 8:20 och slutade 14. Åh så kul den här kursen lär bli! Vi kommer tex att se en animeserie(WOHO!), sjunga japanska låtar, lära oss Hiragana och lite Katakana. Hiragana är 50 tecken och Katakana likaså.. Katakana används oftast när det är om något "utländskt". Mitt namn tex skrivs i Katakana och jag kan faktiskt redan skriva mitt namn på japanska sen tidigare :P

TADAAAAAAAAAAAAA!


Vi kommer också skriva med bläck och sån där fjäderpenna eller vad dem nu kallades, minns inte och just ja! vi ska lära oss vika origami också. Så himla kul!



Kanji(40 kinesiska tecken) verkar det inte som att vi ska lära oss.. utan läraren fokuserar mest på Hiragana(den vanligaste skrivstilen). Ska bli intressant... Hoppas det inte blir alltför svårt att få in det i skallen.. ; )

Det är bara 1 tjej till som går på komvux som är i den här japanska kursen och resten går typ första året på gymnasiet haha gud vad gammal jag kände mig kan jag säga! Inte fanns det någon heting heller tyvärr :P
Anyway i det stora hela så känns det underbart dock var läraren på lite dåligt humör idag.. Intrycket hon gav mig idag var lite av en "gammal bitter aggro kvinna" men det verkar som att hon haft snorungar och bråkstakar till elever förut och så visste hon inte att komvuxelever skulle vara med på japanska kursen heller(viva glömde informera henne antar jag) så hon var på lite dåligt humör som sagt men hoppas hon blir snällare nästa gång ; )

Jag är iaf super pepp och även om hon fortsätter vara bitter, sur och aggresiv så tänker jag gå klart kursen för jag vill verkligen och SKA lära mig japanska. Tänk bara.. att resa till japan och uppleva deras kultur, traditioner och kunna förstå alla skyltar och grejer.. och inte minst språket! Kan ju en del redan.. kunde allt hon lärde ut idag tex men det lär deffinitivt komma saker jag inte kan woho!


Nu pladdrar jag för fullt så jag vet nästan inte vad jag sagt/skrivit och inte skrivit.. Men men.. moving on!

Därefter var det Naturkunskap(seeeeeeeeeeeeeeegt) och sen Matematik(I got a nice surprise).. En kille som kom och satte sig bredvid mig sa att han kände igen mig och frågade om jag gått på Midgårdsskolan.. "Ja" sa jag och det visade sig att han gick teaterlinjen där och någonstans lång bak i huvudet kom jag ihåg honom också faktiskt. Söt prick ; )

Lite roligt också att sist han såg mig vägde jag 21kg mer än va jag gör nu mouahhaha.. ehm jaja.. nej nu får det vara nog med babbel. Ska slappa lite vid tv:n och sen sätta igång med träningen.

Sayonara!


Kommentarer
Postat av: linda

bra du "pladdrar", så jag får reda på saker ju! :)

2010-08-28 @ 12:01:58
URL: http://nikon.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0